SE VS. DE – REKLAM/WERBUNG

Något som slagit mig är att reklamblad och posters i Tyskland ofta är mycket mer utmanande och provocerande än vad de är i Sverige. Dessa är de två mest provocerande exemplen som jag kunde hitta när det kommer till heminredning. Bilden till vänster ligger en kvinna upp och ner i en soffa. På bilden till höger ser du en kvinna som balanserar en kastrull i handen. Om man jämför vad de har på sig så visar den västra bilden mycket ben medans den högra bilden visar mycket bröst.

Personligen tycker jag att kvinnans bröst på den högra bilden inte har någonting att göra med kastrullen, medan bilden till höger är i ett sammanhang. Benen är en del av bilden, medans brösten är i mittpunkt. Dessutom är kroppsdelen bröst mer laddad än ett par ben. Vad tycker du? Eller har du kanske liknande exempel?


Etwas was mir aufgefallen ist, ist das Werbung und Prospekte für Möbeln und Einrichtung oft viel provokanter ist als in Schweden. Auf das linke Bild liegt eine Frau die sehr viel Bein zeigt aufm Kopf auf eine Couch. Auf das rechte Bild balanciert eine Frau, die sehr viel Brust zeigt ein Topf.

Meine Meinung nach hat die Brüste von der Frau nichts zum Tun mit der Topf, während das rechte Bild in eine Zusammenhang ist. Die Beine sind ein Teil vom Bild während die Brüste in Mittelpunkt stehen. Außerdem ist das Körperteil Brust viel mehr geladen als Beine. Wie findest du es? Vielleicht hast du ähnliche Beispiele?

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s